INFO


JUONI

Syrjäisessä Mistmoorin kylässä aarnimetsän äärellä Mistmoorin nummilla eli pieni koiraeläinten yhteisö.
Kaikki tunsivat toisensa ja elo kylässä oli seesteistä ja harmonista. Kylässä eli ystäväporukka, jotka olivat tunteneet toisensa pentuiästä saakka. He varttuivat yhdessä parhaimpina ystävinä toisiinsa luottaen ja toisiinsa tukeutuen myötä- ja vastoinkäymisissä. Nuorukaisiksi kasvettuaan tuli aika lähteä etsimään omia polkujaan ja ystävykset tekivät sopimuksen: Vuoden kuluttua tästä päivästä he kohtaisivat keskipäivällä, kylän laidalla sijaitsevassa pyhässä lehdossa, saman valkotammen alla, josta heidän tiensä eroavat. Kukin lähtee omaan suuntaansa aloittaen uuden elämän. Vuoden kuluttua ystävät palaavat pyhään lehtoon valkotammen äärelle ja järkytykseen havaitsevat Mistmoorin kotikylän raunioina ja kyläläiset surmattuina. Pyhä lehto on turmeltu ja kivirinkiin ilmaantunut outoja riimuja. Pian ystäville selviää, että Mistmooria hallitsee outo kultti, joka on syypäänä kylän tuhoon. Alakynnessä ollessaan ystävykset eivät uskalla paljastaa kulttilaisille olemassaoloaan, mutta he päättävät estää kultin aikeet (mitä ne ikinä ovatkaan) ja kostaa kyläläisten kuolemat. Paljon kysymyksiä jää ystäville auki: Mitä kulttilaiset aikovat? Mitä ovat salaperäiset virvatulet, joita Mistmoorin nummille ja metsään on ilmaantunut ja miksi Mistmoor on tuhottu? Suurin kysymys vaivaa kuitenkin ystävyksiä: Miksi yksi heidän toveristaan ei saapunut tapaamispaikalle lehtoon sovittuun aikaan?
Ei hänen tarvinnut.. Hän on ollut paikalla koko ajan...


MAAILMASTA

Mistmoor-sarjakuva on ottanut vaikutteita kelttiläisestä mytologiasta ja sijoittuu muinais-skottilaiseen nummi- ja metsämaisemaan.
Maailmankuva on semirealistinen, mutta kelttimytologia elää vahvana luonnonhenkien, luonnonuskonnon ja druidismin muodossa. Rituaaleilla ja rukouksilla uskotaan olevan maagisia vaikutuksia, mutta Mistmoorissa kukaan ei ole juurikaan pystynyt taikuutta todistamaan. Tarina pohjaa löyhästi kelttiläiseen mytologiaan, eli ei siis myötäile sitä suoranaisesti. Taiteilijan vapautta on siis käytetty jonkin verran.

Sarjakuvan pääpaikkana toimiva Mistmoorin kylä on alkeellisista savi- ja kivirakennelmista koostuva kyläyhteisö.
Talot ovat simppeleitä savesta ja kivistä kyhättyjä (kelttiläistyylinen roundhouse-kylän mallisia) rakennuksia, jotka tarjoavat koiraeläimille kodit (verrattaen hyvin alkeellisiin, keskiaikaisiin mökkeihin). Koiraeläimet osaavat tässä loressa rakentaa, tehdä koruja ja vaatetuksia ja hyödyntää luonnonmateriaaleja yksinkertaistakseen elämäänsä (tulenteko, vedenkanto ämpäreissä jne.) He osaavat siis ihmismäisiä asioita sen verran mitä anatomiansa antaa myöten. Kylän asukkaat koostuvat kolmesta eri koiraeläinlajista: villikoirat, sudet ja ketut. Valuuttana kyläläiset käyttävät vaihtokauppaa. Esimerkiksi palvelus hankittavasta tavarasta: katon korjaus kahdesta porontaljasta / saaliseläimen lihaa korusta / savikulho rohdoksesta jne.

Koiraeläimet palvovat luonnonuskontoja.
He uskovat vahvasti luonnonhenkiin. He suorittavat palvontamenoja pyhissä lehdoissa ja kiviringissä, joissa uhrataan ruokalahjoja luonnonhengille ja rukoillaan mm. hyvää onnea. Pyhiin lehtoihin on istutettu yleensä jumalpuita, joista tärkein ja arvostetuin on Valkotammen henki. Valkotammet ovat siksi yhteisölle hyvin arvokkaita ja suojeltuja puita. Uskontojen pääpointtina on ajatus, jonka mukaan äitimaa antaa kaiken tarpeellisen. Taikuus tässä maailmassa ilmenee siis pääosin uskoon liittyvissä asioissa, kuten parantavissa, luonnonmukaisissa rohdoksissa ja siunauksissa (rukoillaan sadetta ja se ilmestyy, rukoillaan hyvää saalisonnea ja sitä saadaan). Luonnonhenkiä uskotaan olevan, mutta kukaan ei ole niiden olemassaoloa pystynyt todistamaan. Ainoastaan yllämainitun esimerkin tavoin rukouksiin vastataan esim. sateella tai hyvällä saalisonnella, joka saa koiraeläimet uskomaan luonnonhenkiin. Erilaiset, tavallisuudesta poikkeavat luonnonilmiöt (kuten valkotammi ) uskotaan olevan luonnonhenkien ruumiillistumia.


AMMATEISTA
Kylässä on erilaisia ammatteja, joita koiraeläimet voivat harjoittaa. Näitä ovat mm. metsästäjät, rakentajat, druidit jne.
Alle on listattu eri ammatteja ja niiden selityksiä:

Druidit Parantajia, luonnonuskon pappeja ja papittaria sekä pyhien lehtojen suojelijoita. Tulkitsevat tähtien liikkeitä ja unia. Arvostettuja henkilöitä kyläyhteisössä.
Metsästäjät Pyytävät ruokaa myytäväksi kylään
Rakentajat Korjaavat ja rakentavat taloja, siltoja ja erilaisia käyttötarvikkeita (mm. huonekaluja)
Nahkurit Räätäleitä ja nahankäsittelijöitä. Tekevät myös vaatetuksia
Vartijat Vahtivat kylän rauhaa ja varmistavat turvallisuuden yöaikaan.
Koruttajat Tekevät koruja luista, puutavarasta, kivistä, nahasta jne. Tekevät myös lävistyksiä.
Savenvalajat Tekevät saviruukkuja ym. savesta




SOKAISTUN SILMÄN KULTTI
He, jotka palvovat sokeaa silmää.
Sokaistun silmän kulttilaiset palvovat luonnonhenkien sijaan vielä tuntematonta pahuuden henkeä. Kulttilaiset sokaisevat toisen silmänsä kulttiin liittyessään ja pukeutuvat harmaisiin viittoihin ja peurankalloihin. Sokaistun silmän kultti on Mistmoorin kylän tuhoutumisen ja kyläläisten surmien takana. Ei ole vielä selvillä, miksi kultti tuhosi Mismoorin ja salaperäiset rituaalit ja pyhään lehtoon ilmestyneet riimut eivät tiedä hyvää. Kulttilaiset kavahtavat nummille ilmestyneitä virvatulia ja pakenevat niiden ilmestyttyä.
Kultista tulee tietoa sarjakuvan edettyä.