INFO JA TIETOA MAAILMASTA



Juoni

Luciscere-niminen aray-lauma elää ahdingossa kamalien Valot-hirviöiden ansiosta.
Hirviömäiset valot sieppaavat lauman naaraita joka kuukausi täysikuun aikaan saadakseen lisää jälkeläisiä. Valo-lajilla ei ole omia naaraita, joten ne varastavat Luciscere-lauman nuoret naaraat väkisin julmiin tarkoituksiinsa.
Lauman johtaja, ikivanha Ezebelth-naaras on liian vanha ja heikko puolustamaan laumaa. Edes mahtavin Sana ei saa vihollista pysymään aisoissa. Joukko rohkeimpia lauman jäseniä yrittävät keksiä keinon valojen voittamiseksi. Mutta mitä he oikein tekevät, sillä valot ovat immuuneja heidän maagisille Sanoilleen? Ja lauman naaraat alkavat käydä uhkaavasti vähiin. Pian ei ole enää ketään, jotka opettaisivat Sanoja jälkipolville, sillä vain naarailla on Ääni, jolla opettaa magiaa eteenpäin.


Maailma & Laakson kartta



Maailma muistuttaa hyvin paljon omaa maailmaamme. Miljöö on samanlainen kuin Maapallollakin, mutta eläimistö ja kasvusto on hieman erilaista. Eläimet ovat pääasiallisesti taruolentoja (mutta toki lintuja ja ötököitä voi olla samoja, kuin meidänkin maailmassa). Metsätettäviä eläimiä ovat mm. jackalopet, salamanterit jne.
Arayt asuvat yleensä metsissä tai harjanteilla. Kunhan lähettyvillä on vesistöjä ja kylässä maaluolia sekä juurakkoja, joissa asustella. Valot asuvat yleensä synkissä vuoristoissa, joiden luolastoihin ne pesiytyvät. Valot pitävät kylmistä ja kosteista luolista, sillä ne eivät pidä ulkopuolisista valon lähteistä.



Aray

Aray on impromangan päähenkilöiden laji/rotu. Arayt ovat koiraa muistuttavia olentoja, joiden kehossa saattaa esiintyä perinteisten taruolentojen piirteitä. Tällaisia piirteitä ovat muunmuassa sorkat, useampi raaja, yksisarvismaiset sarvet tai muita sarvia, siivet (niin höyheniset kuin nahkaiset) jne.
Arayt kuitenkin muistuttavat eniten koiraeläintä ulkonäöllisesti.
Aray-lajin tunnusomaisin piirre on, että he omaavat erikoisten ulkonäön piirteiden lisäksi Sanan voiman. Sana on synonyymi magialle. (Sanasta enemmän alapuolella, kts. Sana-teksti)
Vain naaraat osaavat opettaa Sanoja eteenpäin, koska ainoastaan heillä on Ääni. Ääni on myös eräänlainen Sana, joka jokaisella naaraalla on syntyessään. Vain kuitenkin oppineimmat ja vanhimmat naaraat oppivat käyttämään Ääntä. Urokset voivat oppia Sanoja naarailta, mutta he eivät osaa niitä eteenpäin opettaa, sillä heiltä puuttuu synnynnäinen Ääni. Nuoret naaraat eivät osaa lausua Ääntä, sillä sen oppii vasta, kun naaras on tullut kyllin kypsäksi.
Aray on hyvin yhtenäinen ja huolta pitävä laji. Heille lauma-elämä on kaikki kaikessa. Laumaa johtaa aina vanhin laumaankuuluva, naaraspuolinen aray. (Lisää alfoista alapuolella) Johtava naaraspuolinen aray toimii Sanojen opettajana ja seuraavaksi vanhimmat naaraspuoliset arayt vievät johtajan oppeja eteenpäin nuoremmille. Äänen osaaminen on pakollinen johtajalle, sillä hän toimii koko lauman mentorina ja opettajana.
Arayt ovat pitkäikäisiä. Ikä on sama kuin ihmisilläkin, mutta vanhimmat arayt elävät jopa 200-vuotiaiksi. Luciscere-lauman johtaja on 198 vuotta vanha ja toiseksi vanhimmat ovat noin 80-90-vuotiaita. Loput lauman jäsenet vaihtelevat pennuista 70-vuotiaisiin yksilöihin.



Aray - laumojen alfat

Jokaista aray-laumaa johtaa aina vanhin naaraspuolinen alfa-suvun jäsen.
Alfa-sukuun kuuluu aina vain alfoja. Lauman alfaperheeseen kuuluu kerralla aina korkeintaan kolme jäsentä: johtava naaras, johtajattaren puoliso ja mahdollinen lapsi. Seuraavan johtajan tulee olla aina tytär ja jos johtavalle parille ei synny naaraspuolista jälkeläistä, tämä urospuolinen lapsi lähetetään toiseen laumaan naidakseen puolisokseen toisen lauman naaraspuolisen alfan. Periaate toimii samalla tavoin, kuin kuninkaallisilla.
Luciscere-laumassa alfoja on tällä hetkellä vain yksi, johtava naaras Ezebelth. Ezebelthin puoliso kuoli vanhuuteen muutama vuosi sitten ja tämän tyttären Valot sieppasivat heti ensimmäisenä. Uskotaan, että Ezebethin tyttärestä syntyneestä Valosta on tullut muiden Valojen mahtipontinen johtaja. Luciscere-lauma tarvitsee epätoivoisesti uuden alfan, mutta heidän tulee hakea hänet toisesta laumasta, eikä kukaan uskalla lähteä vuorien yli Valojen takia. Siksi Luciscere lauma on pulassa. He tarvitsevat uuden johtajan ennen vanhan Ezebelthin kuolemista tai muuten koko lauma on tuhon partaalla.
Alfa-suvut poikkeavat piirteissään laumoittain, mutta yksi tunnusomainen piirre kaikille alfa-laumoille on kristallisena hohtava turkki. Muuten piirteet vaihtelevat. Luciscere-suvussa pääpiirteitä ovat kristallimaisena hohtavan turkin lisäksi suuri koko ja borzoimainen ulkonäkö.



Sukunimet ja suvut

Jokaisella araylla on ns. sukunimi. Jokaisessa suvussa on jokin ominaispiirre, jonka mukaan sukunimi määräytyy. Sukunimeä käytetään harvoin esittäytyessä, mutta se kertoo, mihin sukulinjaan kukakin kuuluu.
Luciscere-laumassa esiintyy useita suuria sukulinjoja, joiden jäseniä on myös eri puolilla maailmaa. Merkittävimpiä sukuja Lucisceressa ovat mm. Draconoir, jonka jäsenillä esiintyy lohikäärmemäisiä piirteitä. Umbrilla on lähes poikkeuksetta musta tai tumma turkki, ja he näyttävät etäisesti varjomaisilta. Anqueluksen suvun jäsenillä tavataan höyhenpeitteisiä siipiä ja Leviathanit elävät mielellään veden läheisyydessä ja omaavat kalamaisia piirteitä ja kidukset. Muita huomattavia sukuja ovat Uniwolfs (yksisarvisen piirteitä), Changelukset (muodonmuuttajat ja kameleontin-piirteitä omaavat), Naturat (dryad-piirteitä omaavat ja muut luonnonläheiset piirteet) ja Venenukset (myrkyllisiä piirteitä omaavat). Sukujen edustajat käyttävät sukunimeä oman nimensä perässä. Esimerkiksi (ulkoasussakin oleva valkoinen uros) Uniwolfien suvun pää on nimeltään Arassur Uniwolf.
Kun kaksi sukua yhdistyvät (eri suvut) syntyy uusi suku, jolla on kahdelle alkuperäiselle suvulle ominaisia piirteitä. Myös nimi uudistuu, kuten jos Uniwolfin ja Umbran jäsenet saisivat yhteisen jälkeläisen, tästä tulisi todennäköisesti Uniumra.
Kaikissa suvuissa on aina patriarkka tahi matriarkka, joka on suvun määräävin elin. Pääsukujen matriarkat (nimenomaan naaraat) kuuluvat yleensä alfa-lauman neuvonantajiin, eli ylempiin opettajiin. Heidän lapsiaan kutsutaan usein prinsseiksi tai prinsessoiksi, mutta muuta "aatelista" arvoa heillä ei ole. Sukujen matriarkat ovat johtajan ja alfa-perheen jälkeen seuraavaksi korkeimpia jäseniä laumahierarkiassa ja sen jälkeen tulevat tavalliset laumalaiset.

Seuraavassa listassa on kaikki suuret ja pienemmät suvut, joita Lucisceren laumassa tavataan. (Yhdistyneitä sukulinjoja ei lasketa suuriksi suvuiksi, sillä niitä on hyvin paljon.)

SUURET SUVUT

Luciscere Johtajasuku, lauman johdossa aina yksi Luciscere suvun alfa.
Draconoir Lohikäärmeiden suku
Uniwolf Yksisarvisten suku
Umbra Varjojen suku
Necromansus Epäkuolleiden suku
Leviathan Vesihenkien suku
Natura Luonnonhenkien suku
Gargantus Jättiläisten suku
Anquelus Enkeleiden suku
Reptilia Matelijoiden suku
Gryphos Aarnikotkien suku
Faery Keijujen suku

PIENET SUVUT

Changelus Muodonmuuttajien suku
Demonius Demonien suku
Venenus Myrkkyjen suku
Taurus Minotaurien suku
Glacius Jäähenkien suku
Ignissus Tulihenkien suku


Ammatit
Arayt ovat viisaita ja lahjakkaita olentoja ja he ovat muodostaneet erilaisia työntehtäviä yhteisössään.
Suurin osa araysta käyttää työtehtävissään Sanoja hyväkseen. Esimerkiksi asesepät käyttävät tulen Sanaa (Ignis) helpottamaan raudan ja metallin taontaa.

Alle on listattu erilaisia ammatteja, joita Luciscere-laumassa tavataan:
Viestinviejät
Parantajat
Koru- & Asesepät
Kalmistolaiset (haudankaivajia ja hautapaikkojen kunnossapitäjiä)
Metsästäjät
Alkemistit
Bardit
Vartiokaarti
Arkkitehdit
Sukututkijat
Henkivartijat
Hovineidot / Hovimestarit


Jotkut suvut ovat hyvin omistautuneita tietylle ammatille. Tietenkin kuka tahansa mista suvusta tahansa voi valita itselleen ihan minkä tahansa ammatin, mutta alle on listattu sukujen yleisimmät ammatit:
Draconoir Aseseppä
Uniwolf Bardi
Umbra & Necromansus Kalmistolainen
Leviathan Koruseppä
Natura Parantaja
Gargantus Vartiokaarti
Anquelus Arkkitehti
Reptilia Alkemisti
Gryphos Metsästäjä
Faery Viestinviejä



Sana

Sanaksi kutsutaan maagista voimaa, jonka jokainen aray voi oppia. Vain naaraat osaavat opettaa Sanoja, koska vain heillä on Ääni. (kts. ylläoleva lajinkuvaus.)
Jokainen aray osaa ainakin yhden Sanan. Sana on maaginen voima, joka antaa omistajalleen jonkinsortin kyvyn. Kykyjä ovat mm. elementtien lohikäärmemäinen syökseminen (tuli, jää, vesi, myrkky..), elementtien hallinta (tuulen, veden, jään, tulen, maan jne.), parantaminen, suojeleminen (suojakentät jne.), naamioituminen (kameleonttimainen iho jne.), telekinesia (esineiden lennätys), muodonmuutos jne.
Nuoret arayt eivät osaa muuta kuin yhden tai kaksi Sanaa (nuorella tarkoitetaan 1-50 vuotta vanhaa arayta). Alle 50-vuotiaat arayt eivät ole kyllin vanhoja osatakseen useampia Sanoja kun taas 50-200-vuotiaat arayt taas osaavat kaiken, mitä heille on opetettu.
Sanojen nimet tulevat pääasiallisesti latinan kielestä. Jos hahmo hallitsee tulen sanan, tämän nimi on todennäköisesti Ignis = tuli. Jos tämä hallitsee pimeyden Sanan, se on todennäköisesti nimeltään Tenebra = pimeys.

Alle on listattu tavanomaisimpia sanoja, joita aray voi oppia:
Ventus Tuulen voima, osaa hallita jossain määrin tuulta
Ignis Tulen voima, osaa hallita jossain määrin tulta
Tenebra Pimeyden voima, osaa hallita jossain määrin pimeyttä
Aqua Veden voima, osaa hallita jossain määrin vettä
Glacie Jään voima, osaa hallita jossain määrin jäätä
Saburra Hiekan voima, osaa hallita jossain määrin hiekkaa
Seges Kasvien voima, osaa hallita jossain määrin kasveja
Tonus Sähkön voima, osaa hallita jossain määrin sähköä
Figura Muodonmuutoksen voima, osaa hallita jossain määrin muodonmuutosta
Metallum Metallin voima, osaa hallita jossain määrin metallia
Sano Parantamisen voima, osaa jossain määrin parantaa
Venenum Myrkyn voima, osaa hallita jossain määrin myrkkyjä
Somnium Unen voima, osaa hallita jossain määrin unia
Lux Valon voima, osaa hallita jossain määrin valoa



Valot

Klikkaa kuvaa kokokuvaan.
Valot ovat arayden keksimä termi hirviöille, jotka asustavat vuoristojen luolastoissa. Valot ovat liskomaisia, mustanahkaisia olentoja, joiden kehossa on useita valoa hahtavia kohtia. Valojen lihaksisto hohkaa kirkasta valoa ja joissain kohdissa niiden kehoa nahassa on reikiä, joista lihaksisto hohkaa. Valojen veri on fosforimaista ja hohkaa voimakkaasti ihomassan alta lihaksista. Tästä arayt ovat keksineet lajille nimenkin.
Valot omaavat suurikokoisen suun, joka näyttää olevan jatkuvasti virneessä. Laji ei kuitenkaan osaa hymyillä, vaan anatomiansa ja leveän suunsa ansiosta kestohymy on pinttynyt kasvoille pysyvästi. Valojen silmät ovat kirkkaan punaiset ja lasimaiset. Hännän päässä on piikki, jossa on hermomyrkkyä, joka lamauttaa uhrinsa väliaikaisesti. Myrkky ei ole vaarallista.
Valojen lajissa ei esiinny lainkaan naaraspuoleisia yksilöitä, vaan kaikki on uroksia. Siksi ne joutuvat löytämään naaraan, jonka ne siittävät saadakseen jälkeläisiä. Jälkeläinen on kuin loinen, joka kasvaa kohdussa kuukauden verran. Kuukauden ikäisenä loinen alkaa syödä kantajaansa sisältä, jolloin sitä kantava naaras kuolee. Valot tarvitsevat joka kerta uuden naaraan, kun ne haluavat tehdä jälkeläisiä.
Valot ovat immuuneja Sanojen voimille. Niiden elimistö kerää ravinnetta Sanojen tuottamasta voimasta, jos niitä käyttää valojen läheisyydessä. Se myös houkuttelee otuksia puoleensa.
Valot liikkuvat vain pimeään aikaan. Ne eivät osaa puhua, kuten arayt tekevät.


HISTORIA (nykyhetkeen asti)


• LAUMAN PERUSTAMINEN •
Kauan sitten eräs mahtava naaraspuolinen aray-alfa, Sonus Luciscere löysi yhdentoista laumalaisensa kanssa syrjäisen niemimaan, jonka he valloittivat lajinsa kotisijoiksi. Niemimaa ristittiin lauman alfan, Sonus Lucisceren mukaan Sonus-laaksoksi. Lauman muut yksitoista jäsentä Akmenra Draconoir, Zaurai Umbra, Issaur Leviathan, Panthemor Gargantus, Zierenser Reptilia, Namara Gryphos, Ismandril Faery, Lucindas Necromansus, Tariel Anquelus, Eragas Natura ja Orfoxus Uniwolf muodostivat kiintean perheyhteisön, joka muodosti alkuperäisen Lucisceren lauman.

Niemimaalle alkoi virrata kunkin suvun kaukaisia sukulaisia asuttamaan niemimaata ja liittyäkseen Lucisceren laumaan. Suvur alkoivat kasvaa ja sukuja alkoi yhdistyä erilaisten perhesiteiden myötä.

• LOHIKÄÄRMEIDEN AIKAKAUSI •
Oli kulunut kymmenen vuotta siitä, kun arayt olivat asettuneet niemimaalle.
Sonus-niemimaalle saapui lauma lohikäärmeitä, jotka yrittivät valloittaa alueen takaisin itselleen. Sota käytiin koko lauman toimin, mutta se voitettiin vasta valtavan uhrauksen jälkeen.
Draconoir-suvun perustaja, Akmenra uhrautui laumansa puolesta syöksymällä tulivuoreen vieden lohikäärmeiden johtajan Igsynuksen mukanaan.
Lohikäärmeet perääntyivät johtajansa kuoltua ja vihmieliset lohikäärmeet ajettiin tulivuoren juurelle tervakuoppiin.
Niemimaa oli jälleen arayden hallussa. Sen jälkeen niemimaalle ei olla yritetty hyökätä muiden taruolentojen toimesta.

• SUKUSODAT •
Ensimmäisen ja kuudennentoista sukupolven välissä ehdittiin käydä kolme sukusotaa.
Ensimmäinen sukusota oli myös verisin. Se käytiin Anqueluksen ja Umbran välillä. Sota käytiin viidennessä sukupolvessa ja sota loppui vasta, kun sekä Anqueluksen että Umbran Patriarkat tappoivat toinen toisensa.
Toinen sukusota jäi melko lieväksi. Naturat yrittivät musertaa tuonelan halleissa Necromansuksen matriarkan tämän hirviömäisen luonteen takia. Sota päättyi sovintoon alfan toimesta.
Kolmas sukusota oli mys melko lievä. Jo kauan toisiaan inhonneet Faerynit ja Gargantukset ottivat rajusti yhteen. Taistelu käytiin kiviniityllä, mutta sota päättyi Draconoirin ja Uniwolfien väliintulolla. Sovinto tehtiin alfan ja muiden sukujen avustuksella.
Yhä kuitenkin jotkut suvut, kuten Natura ja Necromansus, Gargantus ja Faery ja etenkin Umbra ja Anquelus ovat sotaisalla jalalla enemmän tai vähemmän.


• VALOJEN AIKAKAUSI (nykyaika) •
Elettiin kahdeksattatoista sukupolvea niemimaan löytämisestä. Niemimaata ravisutti ankarin myrsky vuosisatoihin. Myrskyn jälkeen alkoi kuulua pelottavia huhuja mustista, liskomaisista olennoista, jotka liikuskelivat niemimaata ympäröivillä vuorilla. Olennot olivat muuten mustia, mutta niiden kehossa oli kirkkaana loistavia kohtia ja ne liikkuivat vain öisin.
Arayt alkoivat kutsua olentoja "valoiksi".
Eräänä yönä Lucisceren kylään hyökättiin. Valot sieppasivat useita lauman naaraita. Pahinta kuitenkin oli se, että tuolloisen alfan, Ezebethin tytär, Ninywhere siepattiin myös juuri ennen alfaksi astumistaan. Tuolloin arayt huomasivat, että valot ovat immuuneja Sanoille.
Tuon yön jälkeen alkoi valojen aikakausi. Valot hallitsivat öitä ja sieppasivat joka kuukausi yhä enemmän naaraita. Tämän ajanjakson aikana lauman väkiluku romahti kolmasosaan alkuperäisestä.

Nykypäivänä eletään yhdeksäntoista sukupolven loppua. Kahdeskymmenes sukupolvi pyörähtää käyntiin reilun vuoden kuluttua tästä hetkestä.
Valot ovat edelleen vallassa ja Lucisceren lauma on hälyttänyt apua ulkopuolelta. Lauma on lähtenyt hakemaan uutta alfaa pohjoisesta vuoristokylästä, mutta Valot ovat vallanneet laakson portit, joten kukaan ei pääse sisään eikä ulos.
Sonus-laaksossa hallitsee pelonsekainen kaaos, sillä naaraita on enää kourallinen jäljellä ja he ovat tarkkaan vartioituja.
Valot ovat lisääntyneet radikalisti ja kaikki etsivät kuumeisesti keinoa kukistaa ne.


TÄRKEITÄ HENKILÖITÄ (juonen kannalta)

Ezebelth Luciscere
- Naaras
- Luciscere-lauman nykyinen alfa, kuolemansairas ja väsynyt. Ei jaksa enää puolustaa laumaansa.
- Tytär siepattu valojen toimesta
- Uskotaan, että Ezebeltin siepatusta tyttärestä syntyy Valojen uusi johtaja
Aessura Umbra
- Umbra-suvun Patriarkka
- Hyvin rasistinen sekaverisiä kohtaan
- Tulee aloittamaan kapinan johtosukua vastaan valojen aikakauden päätyttyä.
Lilinox Necromansus
- Necromansus-suvun Matriarkka
- Lilinox on siirretty Valojen aikakauden ajaksi turvaan Necromansus-suvun tarkoin vartioituihin katakombeihin.
- Naaraalla on poika nimeltä Morghul.
Altumia Leviathan
- Leviathan Suvun Matriarkka
- Naimisissa Osirus Umbra nimisen uroksen kanssa.
- Hänellä on tytär nimeltä Afinis Leviambra
- Luonteeltaan leppoisa ja rento, rakastaa helmiä.
Anidia Faery
- Faery-suvun matriarkka
- 85-vuotias
- Lempeä, reipas ja huomaavainen, rakastettava luonne.
Ixoreus Gryphos
- Gryphos-suvun patriarkka
- 31-vuotias uros
- Ixoreuksen puoliso Ia odottaa pentua
- Ei ota Gryphoksen maskia koskaan pois (ellei ole aivan pakko)
Somniatrix Uniwolf
- Uniwolf-suvun Matriarkka
- Kertoo paljon tarinoita varsinkin menneistä ajoista ja tunnetuista arayoista
- Rauhallinen ja harkitsevainen
Lacirtie Reptilia
- Äkkipikainen ja huumorintajuinen nuori matriarkka
- Lacirtei ei ole ollut matriarkkanina vielä edes vuotta.
- Intohimona myrkkyjen valmistus
Lulana Natura
-Natura-suvun matriarkka.
-Naaraan näkö on aina ollut kehno, ja se on vain huonontunut hänen vanhetessaan. On alusta lähtien tottunut siihen, eikä se häiritse häntä.
-Laaksossa on jo pitkään kiertänyt huhu, että naaras osaisi ennustaa. Tätä ei tosin kukaan ole vielä vahvistanut todeksi.
Michelaos Anquelus
- Anquelus-suvun patriarkka
- 44 vuotta
- Suurin siipien kärkiväli suvun keskuudessa
- Harkitsevainen ja rauhallinen; muuttuu kuitenkin kiihkeäksi Umbran ollessa kyseessä
- Ei ole nähty hymyilevän Valojen vietyä hänen puolisonsa kymmenen vuotta sitten
Nefastos Draconoir
- Draconoir-suvun Patriarkka
- Chinexin isä
- Naomin eno (Naomin äidin veli, tämä tekee Chinexistä ja Naomista serkkuja)
Mortifiera Venenus
- Matriarkka
- 174 vuotta
- Vanha ja raihnainen, sairastelee
- Erittäin hyvissä väleissä Reptilian kanssa
- Omaa vahvat mielipiteet eikä pidä säälistä
Khalimor Demonius
- Patriarkka
- 40-50 vuotta
- Itsevarma ja rohkea, melko asiallinen
- Sarvet ja kynnet hohtavat silloin, kun Khalimor tahtoo niiden hohtavan
Roschnova Changelus
- Matriarkka, 70+ vuotta
- Viekas ja tarkkaavainen, puhuu kryptisesti
- Kukaan ei tiedä tarkkaa ikää tai sitä, onko ulkomuoto jossa näyttäytyy muille hänen oikea ulkomuotonsa
? Taurus
- ?


Alkuperäinen Layout © Ristiretki \\ Ulkoasun kuva © Awiis. Älä kopioi sivuilta mitään ilman lupaa! Sivut perustettu 8.4.2012